Op zoek naar een notaris in Amsterdam?
Vergelijk gratis en vrijblijvend offertes van erkende notariskantoren en bespaar tot 40%!
Notaris Amsterdam
Ben je op zoek naar een ervaren, maar goedkope notaris in Amsterdam die je helpt bij het opstellen van testamenten of het starten van een stichting? Of wil je hulp bij het afhandelen van de hypotheek op je huis? Met een erkend notariskantoor uit Amsterdam of omgeving ben je altijd verzekerd van een goede service.
Start nu je gratis offerteaanvraag!
Waar helpt een notaris je mee? Op deze pagina lees je alles over de werkzaamheden van notarissen . Hierbij moet je denken aan aandelenoverdracht, hulp bij een schenkingsakte of een samenlevingscontract. Heb je vragen over erfpachtmogelijkheden of een erfenis? Lees verder op deze pagina voor meer informatie.
Wat doet een notaris in Amsterdam?
Bij notaris Amsterdam zijn notarissen actief op het gebied van wetten en wetgeving welke het recht hebben om officiële documenten te maken. Deze documenten noemt men ook wel notariële aktes. Er moeten bijvoorbeeld officiële aktes worden opgesteld bij het afspreken van huwelijkse voorwaarden, het beginnen van een vereniging of het wijzigen van statuten.
Daarnaast is het mogelijk om een notaris advies te vragen bij diverse zaken. Zo kunnen de notarissen je adviseren over de regelgeving rondom een erfenis of het beginnen van een besloten vennootschap. Kies altijd een notaris uit Amsterdam die gespecialiseerd is in het onderwerp waar je hulp bij vraagt, voor het beste advies.
De werkzaamheden van een notaris, samengevat in één minuut!
Wat zijn notariskosten?
Het inschakelen van een notaris kost natuurlijk geld, een bedrag dat ook wel wordt aangeduid met de term notariskosten. De officiële definitie voor deze kostprijzen is; ‘De kosten die de notaris voor het passeren (ondertekenen van de akte) en registreren van de akte in rekening brengt. De notaristarieven zijn niet gebonden aan een bepaald percentage of vaststaand bedrag en variëren dan ook per notariskantoor.
Wil je graag het goedkoopste notariskantoor vinden, dan is het ook zaak om diverse notarissen en hun tarieven met elkaar te vergelijken en zo te besparen op het uiteindelijke bedrag. Notarissen uit Amsterdam bieden je graag vrijblijvende offertes aan. Zo kies je zelf de goedkoopste notaris.
Wat kost een notaris in Amsterdam?
Heb je vragen over huwelijkse voorwaarden? Of zoek je een betrouwbaar notariskantoor om je te helpen met het opstellen van je testament? Dan ben je vast benieuwd naar de notaristarieven. Een notariskantoor mag tegenwoordig zijn eigen prijzen bepalen, waardoor de kosten per notaris verschillen. Het is lastig om hier exacte prijzen te geven, omdat de tarieven van notarissen afhankelijk zijn van verschillende factoren. Over het algemeen zijn drie factoren van invloed op de hoogte van notaristarieven:
- De werkzaamheden, die je door de notaris laat uitvoeren.
- Bijkomende prijzen, zoals inschrijving in een register.
- Btw, van 21%.
Notariskosten in Amsterdam vergelijken
Ben je op zoek naar een voordelige notaris uit Amsterdam voor de verkoop of aankoop van je huis? Kies je notaris dan verstandig door eerst offertes te vergelijken. Kies zo bijvoorbeeld het meest betaalbare notariskantoor, of ga voor de notaris die het eerst tijd voor je heeft.
Vraag via de offertepagina gemakkelijk meerdere offertes aan om die vervolgens te vergelijken. Deze offerteservice is geheel kosteloos en vrijblijvend! Je kiest zo de notaris die je de beste deal biedt!
Benieuwd naar de notariskosten?
Via het offerteformulier vraag je kosteloos offertes aan!
Familie, samenwonen en huwelijk
Eén van de categorieën waarbinnen een erkend notaris jou kan helpen, is de categorie personen en familie. Een (goedkope) notaris kan je onder andere advies geven over het schenken van geld, het opstellen van één testament of twee testamenten (gelijkluidend). Daarnaast is er hulp mogelijk bij het opstellen van huwelijkse voorwaarden, partnerschapsvoorwaarden, voogdij of een samenlevingsovereenkomst. Dergelijke aktes voldoen vaak aan een standaard format, en zijn daarom tegen aantrekkelijke tarieven te maken.
Tot slot ondersteunen de notarissen uit Amsterdam je graag bij voogdij, verklaring van erfrecht (erfenis), het schenken van geld en het uitdragen van een volmacht. Vraag via de offertepagina naar de mogelijkheden en voorwaarden.
Wij helpen je met alle plezier bij het vinden van goedkope notarissen die alle zaken rondom familie, samenwonen en huwelijk regelen. Vraag gratis en vrijblijvend offertes aan.
Navigeer direct naar:
Testament opstellen
Veel mensen hebben voor het regelen van hun erfenis een testament laten ondertekenen door een notaris uit de omgeving. Een testament is een officiële akte, waarin de afwikkeling van je nalatenschap vastgelegd wordt. Hierin wordt onder meer vastgesteld wat er gebeurt met de bezittingen, hoe de voogdij van je kinderen wordt verdeeld en hoe je de erfenis wilt verdelen.
Er zijn wettelijke regels vastgesteld omtrent erven en nalatenschap en dankzij een testament kun je van deze standaard afwijken. Testamenten zijn echter alleen rechtsgeldig wanneer deze is opgesteld bij de notaris. Wil je graag testamenten laten opstellen tegen de scherpste tarieven? Dankzij de offerteservice vind je gemakkelijk het goedkoopste notariskantoor in de buurt van Amsterdam.
Notariskosten testament
Heb je een notaris nodig om een testament op te stellen? Dan ben je vast nieuwsgierig naar de notariskosten die je daarvoor betaalt. Het is lastig om exacte prijzen te geven, omdat deze van verschillende factoren afhankelijk zijn. In de volgende prijstabel vind je daarom gemiddelde prijzen. Zo weet je met welke notariskosten je rekening moet houden.
De kostprijzen van een testament zijn onder meer afhankelijk van je leefsituatie. Ben je bijvoorbeeld een alleenstaande ouder? Dan kost het opstellen je gemiddeld €229,-. Ben je gehuwd of geregistreerd partner en wil je voor ieder eigen testamenten laten opstellen? Dan moet je rekening houden met een gemiddeld bedrag van €349,-.
Tarieven testament opstellen
Akte | Gemiddelde tarieven incl. btw.* |
---|---|
Levenstestament (1 levenstestament) | €289,- |
Levenstestament met partner (2 levenstestamenten) | €398,- |
Testament alleenstaande met kinderen | €229,- |
Testament alleenstaande zonder kinderen | €229,- |
Testament gehuwden, met kinderen (2 testamenten) | €349,- |
Testament gehuwden, zonder kinderen (2 testamenten) | €349,- |
Testament geregistreerde, partners met kinderen (2 testamenten) | €349,- |
Testament geregistreerde, partners zonder kinderen (2 testamenten) | €349,- |
Testamenten samenwonenden, met kinderen (2 testamenten) | €349,- |
Testamenten samenwonenden, zonder kinderen (2 testamenten) | €349,- |
Herroeping testament | Vanaf €120,- |
Herroeping twee testamenten | €280,- |
*Let op: dit zijn gemiddelde kosten. Benieuwd naar de exacte tarieven? Vraag dan nu offertes aan via het offerteformulier.
Notaris nodig voor je testament of voor erfrecht?
Vraag gratis en vrijblijvende offertes aan bij notarissen in Amsterdam!
Samenlevingscontract opstellen
Ga je samenwonen met één of meerdere personen? Dan is het in de meeste gevallen verstandig om een samenlevingscontract af te sluiten. Een samenlevingscontract is een overeenkomst, waarin verscheidene afspraken worden gemaakt. Hierbij kun je denken aan afspraken omtrent de financiën, woning en inboedel.
Woon je samen met je partner? Dan is het verstandig om in het samenlevingscontract ook vast te stellen wat er gebeurt met de woning en bezittingen wanneer jullie toch uit elkaar gaan, of als jij of je partner overlijdt. Een dergelijk samenlevingscontract is vooral erg handig als je wel wilt samenwonen, maar nog niet wilt trouwen. Bovendien kan een samenlevingscontract fiscale voordelen opleveren!
Huwelijkse voorwaarden
Als stellen in het verleden wilden trouwen onder huwelijkse voorwaarden, dan moesten zij dit bij de notaris laten opstellen. Vanuit de wet werd er namelijk automatisch geregeld dat alle bezittingen en schulden van jullie samen waren. Sinds 2018 is deze wetgeving echter veranderd, en trouwt iedereen standaard onder huwelijkse voorwaarden.
Alles wat voor jullie huwelijk privébezit was, blijft privébezit. Het vermogen dat tijdens jullie huwelijk wordt opgebouwd zal, bij een eventuele scheiding, onder jullie beide verdeeld worden. Willen jullie juist graag trouwen in gemeenschap van goederen? Maak van de service gebruik om de goedkoopste notarissen te vinden, hier kun je dit laten vastleggen.
Kosten samenlevingscontract en huwelijkse voorwaarden
Wil je een samenlevingscontract opstellen? In de vorige tabel zie je wat dat gemiddeld kost. Het opstellen van een samenlevingscontract laat je vanaf €210,- doen. Het is verstandig om ook direct de testamenten van jou en je partner vast te leggen. Een notaris telt jullie testamenten op voor een gemiddelde prijs van €470,-.
Ben je getrouwd onder huwelijkse voorwaarden en zijn de voorwaarden niet meer nodig? Met het herroepen van huwelijkse voorwaarden hef je deze op. Dit kan alleen bij een notaris, omdat de huwelijkse voorwaarden in het Huwelijksgoederenregister zijn ingeschreven. In de volgende prijstabel vind je de kostprijzen. Voor een gemiddelde prijs van €520,- herroept een notaris je huwelijkse voorwaarden.
Tarieven samenlevingscontract en huwelijkse voorwaarden
Akte | Totaalprijs, incl. btw* |
---|---|
Samenlevingscontract | Vanaf €210,- |
Samenlevingscontract en 2 testamenten | €470,- |
Partnerschapsvoorwaarden | Vanaf €490,- |
Herroepen Huwelijkse Voorwaarden | €520,- |
*Let op: dit zijn gemiddelde tarieven. Voor exacte kosten vraagt u geheel kosteloos offertes aan via het offerteformulier.
Verklaring van erfrecht
Na een overlijden zal een notaris een verklaring van erfrecht opmaken. In deze verklaring staat omschreven wie er is overleden, wat er in testamenten staat omschreven en wie de erfgenamen zijn. Een bank mag bijvoorbeeld de bankrekening van overleden klanten blokkeren.
Met een verklaring van erfrecht geef je bij de bank aan dat je gemachtigd bent om deze rekening toch te blijven gebruiken.
In sommige gevallen is het niet noodzakelijk om een verklaring van erfrecht op te laten stellen. Bijvoorbeeld wanneer de overledene geen testament voor de erfenis heeft opgesteld, als er een partner of kinderen achterblijven of als het totale saldo van alle bankrekeningen minder dan €100.000,- bedraagt.
Voogdij regelen
Het is het laatste waar je aan wilt denken, maar mochten jij en je partner plotseling overlijden dan wil je natuurlijk het beste voor je kinderen. Het is daarom aan te raden om iemand uit je sociale kring aan te wijzen als voogd voor je kinderen.
Je kunt de voogdij in je testament vast laten leggen, maar ook als je geen testamenten laat opstellen is het mogelijk om een voogd voor je kinderen aan te wijzen. Na je overlijden zal de voogd zich ontfermen over de opvoeding van je minderjarige kinderen. Dit is niet zomaar iets, vraag je beoogde voogd daarom eerst of zij hiervoor open staat.
Meer weten over de kosten van een notaris?
Vraag gratis en vrijblijvend offertes aan.
Akte van verdeling
Is je huwelijk of samenwoning beëindigd? In dat geval komt de akte van verdeling aan bod. Dit document van verdeling komt voornamelijk van pas wanneer jullie met z’n tweeën een woonhuis hebben gekocht. De hypotheek staat in dat geval op twee namen, maar als jullie uit elkaar gaan dan willen jullie de lasten uiteraard ook niet meer delen.
Middels de akte van verdeling wordt het pand toegedeeld aan één van beiden. Na de ondertekening van deze akte wordt dit bij het kadaster ingeschreven en staat de woning nog maar op één naam. Hierna is het pas mogelijk om ook de lening in het kadaster op één naam te zetten.
Schenkingsakte
In sommige gevallen willen ouders of grootouders een schenking doen aan hun kinderen of kleinkinderen. Als het om een grote schenking gaat, dan willen zij vaak voorkomen dat het geld in de handen van een (ex)partner beland. Om hiervoor te zorgen is het belangrijk om bij de notaris een schenkingsakte op te maken.
In de schenkingsakte kun je een harde of zachte uitsluitingsclausule op laten maken. Bij een zachte uitsluitingsclausule krijgt de (ex)partner geen geld wanneer het huwelijk strandt. Als je (klein)kind komt te overlijden verklaar je op met deze schenkingsakte dat je schoonzoon of –dochter bij de familie hoort en de schenking wel erft.
Notariële volmacht
Wanneer jij of een familielid dement of ziek wordt, is het mogelijk om een ander notariële volmacht te geven. Notariële volmacht geeft een ander persoon de bevoegdheid om namens jou te handelen. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan het doen van betalingen.
Het is aan te raden hiervoor iemand te zoeken die je volledig kan vertrouwen. In de praktijk kiezen de meeste mensen daarom voor een partner of kind. Om financiële uitbuiting te voorkomen zou je kunnen laten vastleggen dat de notaris toezicht houdt. Hierin staat bovendien welke handelingen de vertrouwenspersoon mag verrichten en of hij dit alleen of samen met een andere gemachtigde persoon doet.
Notariskosten: erfrecht en schenkingen
Je bent vast benieuwd naar de kostprijzen van het regelen van erfrecht, voogdij of een officiële volmacht? Het is lastig om hier exacte prijzen te geven, omdat deze door verschillende factoren worden beïnvloed. Om toch te weten met welke tarieven je rekening kunt houden, vind je in de volgende prijstabel een handig overzicht van gemiddelde kostprijzen.
Met welke kostprijzen moet je bij een notaris in Amsterdam rekening houden?
Wil je een notariële volmacht laten opstellen? Dat kan vanaf €180,- per volmacht. Het regelen van de voogdij voor jou en je partner laat je vanaf €195,- doen door een notaris.
Tarieven erfrecht en schenkingen
Akte | Gemiddelde prijs, incl. btw* |
---|---|
Verklaring van Erfrecht | Vanaf €225,- |
Voogdij regelen (voor uzelf) | Vanaf €100,- |
Voogdij regelen (voor jou en je partner) | Vanaf €195,- |
Akte van verdeling (met woning) | Vanaf €800,- |
Schenkingsakte (ouder/grootouder > kind) | Vanaf €200,- |
Meerjarige schenking goed doel | €30,- |
Overeenkomst schenking van geld | €27,50 |
Schenking op papier ouder kind | €230,- |
Schenken voor eigen woning | €210,- |
Notariële volmacht | Vanaf €180,- |
*Let op: dit zijn gemiddelde tarieven, inclusief btw. Vraag voor exacte kosten offertes aan via het offerteformulier.
Advies nodig? Notaris zoeken in Amsterdam!
Heb je advies nodig voor familiezaken, of zoek je een notaris om het helpen met de officiële papieren die nodig zijn voor een huwelijk of een samenlevingscontract? Met de offerteservice is het inschakelen van een betaalbare notaris uit Amsterdam heel gemakkelijk geworden. Het enige wat je hoeft te doen is je gegevens invullen op de offertepagina.
Ontvang gratis en vrijblijvende prijsopgaven!
Door de offertes te vergelijken, kies je zelf de notaris die het beste bij je wensen past. Kies bijvoorbeeld de notaris met het laatste uurtarief, of het notariskantoor dat je het snelst helpt.
Advies nodig van een notaris uit omgeving Amsterdam?
Bespaar op de totaalprijs en vind eenvoudig het beste notariskantoor!
Huis en hypotheek
Wie een huis koopt of verkoopt zal altijd te maken krijgen met rechten en plichten. De hulp van een goedkope notaris is hier zeker bij aan te raden. Notarissen kunnen je onder andere adviseren over de eisen waaraan een (ver)koop moet voldoen, en kijken naar de afspraken die zijn gemaakt over erfpachten. Een notariskantoor uit Amsterdam is bovendien nodig voor het ondertekenen van de akte van levering & hypotheek.
Een (goedkope) notaris kan je informeren over de prijzen en mogelijkheden en zorgt voor de benodigde documenten. Vraag gratis en vrijblijvend offertes aan.
Navigeer direct naar:
Hypotheekakte
Eén van de taken die bij het kopen van een woonhuis hoort, is het ondertekenen van de hypotheekakte. Als je een hypothecaire lening afsluit, dan geef je een onroerend goed als onderpand aan de hypotheeknemer. In ruil hiervoor krijg je een geldlening, om de koop te financieren.
In de hypotheekakte staan een aantal zaken: de hoogte van de het geleende bedrag, een omschrijving van het onderpand, de vastgestelde hypotheekrente, de aflossingsmethode, verplichtingen omtrent de verzekering en algemene voorwaarden. Het is verplicht om de hypotheekakte onder toezicht van een notaris te tekenen. Je vindt de goedkoopste notarissen in Amsterdam eenvoudig via ons netwerk.
Akte van levering
Bij het kopen van huizen krijg je te maken met vele verschillende officiële aktes. Vele klanten zijn bekend met de term hypotheekakte, maar kennen de leveringsakte nog niet. Een akte van levering is een notarieel document, waarin jij het eigendom van het woonhuis toegeëigend krijgt. Deze akte van levering moet ook ondertekend worden in de aanwezigheid van een notaris, door zowel de verkoper, koper als de notaris.
In de leveringsakte staan onder meer de kadastrale gegevens, de beschikkingsbevoegdheid van jou als koper en de koopovereenkomst met de koopprijs. Ook eventuele ontbindende voorwaarden die in de koopovereenkomst zijn vastgesteld worden omschreven.
Akte overdracht
Als je een huis hebt gekocht, dan kijk je waarschijnlijk al tijden uit naar de overdracht. De overdracht is het moment waar de woning officieel van eigenaar wisselt, maar het is meer dan alleen het uitwisselen van de sleutels. Het afhandelen van een eigendomsoverdracht is relatief eenvoudig.
Tijdens de overdracht vindt er eerst een laatste inspectieronde plaats, zodat je zeker weet dat je het huis krijgt zoals afgesproken. Als alles naar wens is, is het tijd voor het passeren bij de notaris. Zowel jij als de verkoper zullen bij het passeren de leveringsakte tekenen, waarna de woning officieel van eigenaar is gewisseld.
Hypothecaire lening
Bij het kopen van een huis is de kans groot dat je een hypotheek moet afsluiten. Een hypotheek houdt in dat jij een onderpand geeft aan de bank of verzekeraar. In ruil hiervoor krijg je een lening, waarmee je de woning kunt financieren. Vanuit de wet is bepaald dat alleen een notaris een hypothecaire lening mag opstellen.
Volg nooit blindelings het advies van de hypotheekverstrekker wanneer hij je een notariskantoor aanraadt. Jij als koper mag een goedkope notaris uitzoeken. Door verschillende opties te vergelijken bespaar je op de kostprijs. Zo houd je extra geld over om in je nieuwe huis te steken!
Notaris nodig voor huis of hypotheek?
Schakel een notariskantoor uit Amsterdam in en bespaar op de kosten!
Oversluiten hypotheek
In sommige situaties is het raadzaam om een hypotheek over te sluiten. Bij het oversluiten van een lening stap je in principe over naar een andere geldverstrekker. Dit houdt in dat je de bestaande hypotheek opheft en een nieuwe afsluit. Dit is bijvoorbeeld een goede optie als een andere hypotheekverstrekker je een lagere rente kan bieden!
Let op: het oversluiten van de hypotheek kost je wel geld.
Vaak zit er een boete verbonden aan het opheffen van je bestaande lening, en daarnaast betaal je extra op de kostprijs om de nieuwe hypothecaire lening af te sluiten. In veel gevallen zorgt de lagere rente er echter voor dat het toch loont om over te stappen.
Aan- en verkoop woning
Zoals je hebt kunnen lezen, krijg je bij de koop of verkoop van een woning veel te maken met een notaris. Zowel tijdens als na de koop of verkoop van de woning moet je naar de notaris. Notarissen van een notariskantoor zijn er namelijk voor bevoegd om ervoor te zorgen dat de koper de nieuwe eigenaar wordt van de woning. In de meeste gevallen kiest de koper voor de notaris, omdat je als koper ook betaalt voor de overdracht. De notariskosten kunnen per notariskantoor enorm verschillen.
Je vindt de goedkoopste notaris uit Amsterdam eenvoudig door verschillende notarissen met elkaar te vergelijken. Ervaring leert dat klanten op deze manier tot wel 40% op de kosten besparen!
Royementsakte
Als je de hypotheek gaat uitschrijven, dan is het van belang om een royementsakte op te laten stellen. Een royementsakte is bijvoorbeeld nodig als je de woning gaat verkopen of als je de bestaande lening wilt oversluiten. Voor het royeren is het weer noodzakelijk om de hulp van een notaris in te schakelen. Na controle bij de hypotheekverstrekker zal de aantekening uit het kadaster verwijderd worden.
De prijzen voor het afsluiten van een royementsakte lopen enorm uiteen. Als je op zoek bent naar een goedkope notaris uit Amsterdam, dan is het verstandig om een aantal offertes te vergelijken.
Erfpacht Amsterdam
In Nederland komt het geregeld voor dat woningen niet op eigen grond staan, maar op grond van erfpacht. Dit houdt in dat de eigenaar van de woning niet de eigenaar is van de grond waar het huis op staat.
Als je de eigenaar bent van een woning op erfpachtgrond, dan mag je deze grond in principe gebruiken alsof het van jou is, maar deze erfpacht moet wel worden vastgesteld in een officieel document van vestiging. Hierin leg je tevens vast hoe lang het erfpachtcanon geldig is, dit is het bedrag wat je jaarlijks betaalt. Er is zowel gemeentelijke als particuliere erfpachtgrond mogelijk.
Afkoop erfpacht
Soms krijg je de mogelijkheid om erfpachtbedragen af te kopen. Je betaalt dan bijvoorbeeld bij de aankoop van je woning een bedrag, om de erfpachtbedragen voor een vastgesteld aantal jaren of voor eeuwig in één keer af te betalen. Het is alleen verstandig om erfpachtbetalingen af te kopen wanneer de grond waarop je huis staat flink in waarde zal stijgen.
Vragen over je huis of hypotheek? Notarissen Amsterdam staan voor je klaar
Wil je weten hoe het overdragen van je woning in zijn werk gaat? Of staat je droomwoning op grond van erfpacht, en weet je niet goed welke gevolgen dat voor jou heeft? Ook voor deskundig advies kun je bij een erkend notariskantoor terecht.
Je gebruikt de offertepagina niet alleen om van een notariskantoor een prijsofferte op maat te krijgen, maar ook om vragen te stellen. Vul simpelweg je vragen in, dan ontvang je zo snel mogelijk meer informatie van notarissen uit je regio.
Tarieven erfpacht
De prijzen van een notariskantoor worden door diverse factoren beïnvloed, hierdoor is het moeilijk om een exacte prijs te nomene. In de volgende prijstabel vind je daarom gemiddelde notariskosten voor huis en hypotheek. Heb je een huis gekocht? Dan moet je rekeningen op gemiddelde notariskosten tussen €500,- en €2.000,-. Wil je een hypotheek laten oversluiten? Dat laat je doen vanaf €480,-.
Kosten voor erfpacht?
Heb je een huis op erfpachtgrond gekocht en wil je deze afkopen? In Amsterdam ben je dan gemiddeld €675,- aan notariskosten kwijt. Pak je de hypotheekakte en de afkoop van de erfpacht in één keer uitvoeren? Reken dan op een gemiddelde prijs van €1.423,-. In de volgende prijstabel vind je meer gemiddelde prijzen.
Notariskosten huis en hypotheek
Akte | Tarieven incl. btw* |
---|---|
Notariskosten bij het kopen van een huis | €500,- tot €2.000,- |
Opstellen akte van levering | €375,- tot €1.000,- |
Opstellen Royementsakte | €90,- tot €500,- |
Hypotheek oversluiten | Vanaf €480,- |
Afkoop Erfpacht Amsterdam | €675,- |
Afkoop Erfpacht Amsterdam met bijkomende hypotheekakte | €1.423,- |
Afkoop Erfpacht Utrecht | €725,- |
Afkoop Erfpacht Utrecht + Eigendom | €1.300,- |
Afkoop Erfpacht Utrecht + Eigendom met bijkomende hypotheekakte | €1.800,- |
Afkoop Erfpacht Utrecht met bijkomende hypotheekakte | €1.300,- |
Koopovereenkomst garagebox/parkeerplek | €39,- |
Omzetten Erfpacht naar Eeuwigdurend + hypotheekakte Amsterdam | €1.423,- |
Omzetten Erfpacht naar Eeuwigdurend Amsterdam | €696,- |
*Let op: dit zijn gemiddelde tarieven. Voor exacte kosten vraag je gratis offertes aan.
Benieuwd naar de prijzen en mogelijkheden?
Vraag gratis en vrijblijvend offertes aan en ontdek de prijzen.
Stichting en bedrijf
Een andere categorie van werkzaamheden waarbinnen de goedkope notarissen uit Amsterdam je kunnen helpen, is de categorie stichting en bedrijf. Wil je bijvoorbeeld een bv of een nv starten? Of heb je officiële hulp nodig bij het beginnen van een stichting? Ook voor het beginnen van een vereniging, of een statutenwijziging heb je de hulp van een professionele notaris nodig.
Voor alle officiële stukken vind je in Amsterdam of omgeving wel een notaris!
Vaak schakelt men bij het wijzigen van een statuut geen notaris in, vanwege de daaraan gebonden notariskosten. Veel mensen weten echter niet dat de wijzigingen pas officieel zijn, wanneer een notaris is ingeschakeld. Vul daarom altijd het offerteformulier in, zodat je goed geholpen wordt door een notariskantoor.
Notaris nodig voor je onderneming? Betaal niet teveel! Vergelijk gratis en vrijblijvend offertes & bespaar.
Navigeer direct naar:
Vereniging of stichting oprichten
Een stichting is in feite een rechtspersoon en heeft een specifieke doelstelling. Als je er één op wilt richten, dan ben je verbonden aan vele verschillende voorwaarden en regels, waarover een notaris uit Amsterdam je verder kan informeren. Zo mogen stichtingen wel winst maken, maar mag deze winst niet worden uitgekeerd aan de bestuurders.
Daarnaast zijn de bestuurders in principe niet aansprakelijk voor eventuele schulden. Voor het beginnen van verenigingen of stichtingen stelt de goedkoopste notaris een aantal statuten vast in een officiële akte: de naam, het doel, de manier waarop de bestuurders benoemd of ontslagen worden, de vestigingsplaats en wie het geld beheert wanneer de stichting wordt opgeheven.
Bedrijf starten
Ben je van plan om als zelfstandige aan de slag te gaan? Als je niet goed weet waar een bedrijf allemaal aan moet voldoen, dan is het verstandig om contact op te nemen met een notariskantoor . Zo is de rechtsvorm de eerste belangrijke keuze die je moet maken. Een notariskantoor is op de hoogte van alle voor- en nadelen, en kan je hierover persoonlijk adviseren.
Als je op zoek bent naar een goedkope notaris, neem dan contact op via de offertepagina. Je ontvangt dan een aantal offertes van notariskantoren uit de regio, waardoor je uiteindelijk tot wel 40% op de notariskosten bespaart!
Ondernemingsvorm veranderen
Bij het starten van een onderneming, kies je als eerst een ondernemingsvorm. Er zijn verschillende ondernemings- of rechtsvormen, die elk hun eigen voor- en nadelen hebben. Voorbeelden zijn de eenmanszaak, vof, bv of nv. Wanneer je bedrijf groeit, dan kan het noodzakelijk zijn om de ondernemingsvorm te wijzigen. Dit kan alleen onder leiding van een notaris omdat dit op de juiste wijze vastgelegd moet worden.
Alle goedkoopste notarissen uit ons netwerk hebben een uitgebreide kennis over de mogelijke ondernemingsvormen en informeren je met alle plezier over de beste keuze voor jou.
Statutenwijziging
Als je een bedrijf, stichting of vereniging opricht, dan laat je bij de notaris statuten opstellen. Deze statuten vormen als het ware de grondweg van het bedrijf, hierin staan de wetten en regels omschreven. De statuten worden tevens bij de Kamer van Koophandel vastgelegd. In sommige situaties is het nodig om de statuten te laten wijzigen. Misschien is er sprake van een naamswijziging of wellicht zijn de oude statuten in strijd met de nieuwe regelgeving wat betreft de flex-bv. Je mag de statuten enkel wijzigen, wanneer dit goedgekeurd is door de leden van het bestuur.
Aandelenoverdracht
Als je bedrijf is ondergebracht in een bv en je wilt deze verkopen, dan gaat dit meestal door middel van een aandelenoverdracht. Het overdragen van aandelen kan alleen onder leiding van een notaris, omdat dit in Nederland verplicht is. De aandelenoverdracht wordt dan vastgesteld in een officieel document, die ook wel de overdrachtsakte wordt genoemd.
In de aandelenoverdracht staan een aantal zaken vermeld, zoals de prijs van de aandelen, wie welke kosten draagt en de garanties. Uiteraard worden tevens de gegevens van de vennootschap en de rechtspersonen benoemt. Een aandelenoverdracht is pas onberispelijk na de erkenning van het bestuur van de bv.
Benieuwd naar de mogelijkheden voor je bedrijf?
Schakel een notaris uit Amsterdam in die je helpt bij de oprichtingsakte.
Bv oprichten Amsterdam
Bij een besloten vennootschap (bv) ben je als bestuurder in dienst van de onderneming. Als je een bv wilt beginnen , dan is er een bestuurder, een oprichter, een aandeelhouder en een opstartkapitaal nodig. Het minimale opstartkapitaal bedraagt slechts 1 eurocent, waarvoor het met een beperkt budget tevens mogelijk is een bv op te richten.
Ook hierbij is het verplicht een notariskantoor in te schakelen. Zij zullen een document opstellen met daarin de statuten. De goedkoopste notaris regelt vervolgens de inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel, aan deze inschrijving zitten wel extra kosten verbonden.
Nv oprichten
Nv staat voor Naamloze Vennootschap, en ook bij deze rechtsvorm ben je als bestuurder in dienst van het bedrijf. In de meeste gevallen zal een nv opgericht worden in samenwerking met meerdere personen. Al deze personen worden gezien als bestuurder en beschikken allen over de hoogste macht.
Bij een nv staan de aandelen niet op naam, waardoor je ze vrij kunt overdragen. Het minimale startkapitaal van een nv is hoger dan dat van een bv, je hebt in ieder geval €45.000,- nodig. Bij de oprichting laat je bij de goedkoopste notaris de statuten vaststellen waarna de nv wordt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Flex-bv oprichten
De regels omtrent het opstarten van een bv waren in het verleden een stuk strenger. Sinds 2012 zijn er een aantal regels gewijzigd, waardoor men bij het starten van een bv ook wel spreekt van een flex-bv. Een belangrijke wijziging is het startkapitaal. Zo hoef je niet langer te starten met een kapitaal van €18.000,-, maar is het mogelijk om met een kapitaal van 1 eurocent te starten. Ook heb je sinds 2012 bij de oprichting van een flex-bv geen bankverklaring meer nodig en ben je niet langer verplicht om een blokkeringsregeling in de statuten op te nemen.
Vof oprichten
Veel startende ondernemers die samen met iemand anders een bedrijf starten, kiezen voor de rechtsvorm ‘vennootschap onder firma’ of vof. Voor het starten van een vof hoef je namelijk geen minimumkapitaal te hebben, en er is altijd sprake van meerdere eigenaren.
Hoe richt een notaris een vof op?
In principe is een inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel voldoende. Wel is het verstandig om daarnaast met de andere eigenaren goede afspraken te maken over de oprichting, winstverdeling en bedrijfsvoering. Een notaris legt deze afspraken officieel vast in een vennootschapscontract.
Onderneming oprichten? Notariskantoor Amsterdam inschakelen!
Het starten van een onderneming is voor de meeste mensen een grote stap. Een notaris weet precies de voor- en nadelen van de rechtsvormen. Wil je zeker weten dat je de juiste rechtsvorm kiest voor jouw situatie? Schakel dan altijd de goedkoopste notaris in om je te helpen bij het beginnen van een onderneming.
Ook voor het officieel vastleggen van afspraken is een notaris nodig. Vooral als je met meerdere personen een bedrijf start, is het verstandig om van tevoren vast te leggen hoe de winst verdeeld wordt, en hoe er bij een mogelijk faillissement gehandeld moet worden.
Wat zijn de kosten omtrent het oprichten van een onderneming?
Wil je een bedrijf starten en ben je benieuwd naar de notariskosten die daarbij horen? In de volgende prijstabel vind je gemiddelde kosten van verschillende notariswerkzaamheden die je nodig hebt bij het beginnen van een bedrijf.
Kijk in de tabel voor gemiddelde kosten!
Je ziet zo dat je voor het beginnen van een vereniging vanaf €325,- kwijt bent. Wil je een eigen bedrijf starten? Voor een bv liggen de notariskosten gemiddeld op €393,- en een nv richt je op vanaf €400,-. Start je samen met iemand een vof en wil je afspraken vastleggen in een vof-overeenkomst? Die stelt een goedkope notaris samen met je op voor gemiddeld €60,-.
Tarieven stichting oprichten, statutenwijziging en overig
Akte | Totaal incl. btw* |
---|---|
Oprichting stichting | €295,- |
Oprichten vereniging | Vanaf €325,- |
Oprichting bv | €393,- |
Oprichting nv | Vanaf €400,- |
Statutenwijziging bv of nv | Vanaf €349,- |
Statutenwijziging stichting of vereniging | Vanaf €329,- |
Formaliseren vereniging | €349,- |
Informele vereniging oprichten | €59,- |
Oprichting 2 bv’s Holding en Werkmaatschappij | €750,- |
Oprichting Coöperatie U.A. | €360,- |
Vof-overeenkomst | €60,- |
*Let op: dit zijn gemiddelde prijzen, inclusief btw. Voor exacte prijzen vraag je gratis offertes aan via het offerteformulier.
Wil je een bedrijf oprichten?
Een notaris of notariskantoor staat voor je klaar!
Meest gestelde vragen aan notaris Amsterdam
Goedkope notarissen krijgen vaak dezelfde vragen. Weet je bijvoorbeeld wat een officiële volmacht inhoudt, of hoe je je handtekening laat legaliseren? Heb je net een huis gekocht en wil je weten welke kosten aftrekbaar zijn? Of wil je weten wat er allemaal in een koopovereenkomst moet staan? Lees snel verder voor antwoord op de meest gestelde vragen.
Wat is een notariële volmacht?
Met een notariële volmacht geef je iemand die je vertrouwt de bevoegdheid in jouw naam rechtshandelingen te verrichten. Het regelen ervan is alleen bij een notariskantoor mogelijk. Denk hierbij aan het regelen van financiën of medische beslissingen. Je kunt aangeven dat de volmacht pas ingaat als je dat zelf niet meer kunt, bijvoorbeeld ten gevolge van dementie.
Hoe laat ik mijn handtekening legaliseren?
Het legaliseren van een handtekening houdt in dat een goedkope notaris vaststelt dat je zélf de handtekening gezet hebt. In de praktijk betekent dit dat je de volmacht of verklaring tekent op het notariskantoor. Daarvoor maak je eerst een afspraak bij een notariskantoor. Je zet je handtekening in het bijzijn van de notaris en laat daarbij je legitimatiebewijs zijn.
Welke notariskosten zijn aftrekbaar?
Voor particulieren zijn niet veel notariskosten in te zetten als aftrekpost bij het aangeven van uw inkomstenbelasting. De tarieven die te maken hebben met de financiering van je woning zijn wel aftrekbaar, zoals kadasterkosten en de kosten voor het opstellen van de hyptheekakte. De notariskosten voor de overdracht van je huis daarentegen zijn niet aftrekbaar. Kijk op belastingdienst.nl voor meer informatie.
Wat staat er in een koopovereenkomst?
De koopovereenkomst is een belangrijke stap in de aankoop en verkoop van een woning. In dit contract moet in ieder geval staan wie het huis koopt, wat diegene moet betalen en op welke datum de overdacht is. Vaak staan in de koopovereenkomst ook afspraken over ontbindende voorwaarden, een eventuele waarborgsom of bankgarantie.
Hoe herken je een goede notaris Amsterdam?
Wanneer je je gegevens invult op de offertepagina, ontvang je snel meerdere offertes van notarissen in Amsterdam. Het is verstandig deze eerst met elkaar te vergelijken, zodat je je notaris verstandig kiest. Waar moet je op letten bij de vergelijking? De volgende punten helpen je met het kiezen van het beste notariskantoor voor jou:
- Een beëdigd notaris is ingeschreven bij de Koninklijke Beroepsorganisatie (KNB).
- Is de notaris gespecialiseerd in een bepaald gebied?
- Hoeveel tijd neemt de notaris voor je afspraak?
- Welke notaris hanteert het laagste uurtarief?
Besparen op de kosten van een notaris? Tarieven vergelijken!
Door de tarieven en prijzen van verschillende goedkope notarissen met elkaar te vergelijken, is het mogelijk om tot wel 40% te besparen op de uiteindelijke kosten. Het is hierbij wel belangrijk om bij het vergelijken aandacht te besteden aan meer dan alleen de aangegeven tarieven. Zo is het aan te raden om ook te kijken naar de extra kostprijzen en de regelgeving die hiervoor geldt.
Zo voorkom je dat je voor verrassingen komt te staan, en een goedkope aanbieding toch niet zo voordelig is als je eigenlijk dacht. Daarnaast is het handig om zo precies mogelijk je wensen aan te geven op het offerteformulier zodat een notaris je het beste kan helpen.
Meest recente offerteaanvragen
Schenkingsakte opstellen in Haarlem
Notariële volmacht afgeven in Alkmaar
Voogdij regelen in Amstelveen
Hypotheekakte opstellen in Hilversum
Erfpacht afkopen in Zaandam
Aandelenoverdracht in Hoofddorp
Onderneming oprichten in Hoorn
Royementsakte opstellen in Den Helder
Vind de goedkoopste notaris in Amsterdam
Wil je graag door de goedkoopste notaris uit Amsterdam worden geholpen, maar weet je niet hoe je deze moet vinden? Via ons netwerk is het gemakkelijk om de tarieven van verschillende notarissen met elkaar te vergelijken.
Start dus nu je gratis offerteaanvraag!
Je ontvangt snel meerdere vrijblijvende offertes van goedkope aanbieders uit de regio. Het is vervolgens aan jou om deze aanbiedingen met elkaar te vergelijken op basis van prijs en aanbod, en zo te kiezen voor het goedkoopste notariskantoor, dat het beste bij je past! Alle professionals zijn je gegarandeerd snel en vakkundig van dienst en helpen je met alle plezier.