Statutenwijziging
Bij het oprichten van rechtspersonen laat je statuten opstellen. Hierin staan het doel en de belangrijkste regels van een onderneming. Het is verplicht om deze vast te laten leggen en te registreren bij de Kamer van Koophandel (KvK). Wanneer er iets in de situatie wijzigt moet een notaris de statuten ook wijzigen. De notaris zal de wijziging in een nieuwe notariële akte opnemen. Ben je op zoek naar een notaris voor een statutenwijziging van je BV, NV, stichting of vereniging? Vul dan snel ons contactformulier in. Je krijgt dan meerdere, vrijblijvende offertes binnen van notariskantoren bij jou in de buurt.
Waarom statuten wijzigen?
Het kan voorkomen dat de statuten verouderen of dat ze om een andere reden gewijzigd moeten worden. Misschien verandert er iets in het bestuur of verandert de naam van de stichting, vereniging, BV of NV. Misschien zijn de aandelen van een BV niet vrij overdraagbaar en wil je als aandeelhouder wel je aandelen gemakkelijk kunnen verkopen. Kortom: als er iets aan de onderneming gaat veranderen dat is vastgelegd in de bestaande statuten dan zal de notaris dit moeten wijzigen en in een nieuwe notariële akte opnemen. Als je niet zeker weet of ze van je BV, NV, stichting of vereniging nog helemaal up to date zijn, dan kan een notaris een snelle statutencheck doen.
Soorten statutenwijzigingen
Indien er een wijziging plaats moet vinden, dan zijn er twee verschillende mogelijkheden. Een gedeeltelijke statutenwijziging of een gehele statutenwijziging. Als je belangrijke, fundamentele statuten wilt laten wijzigen dan is een algehele statutenwijziging nodig. Als je kleinere details wilt laten wijzigen zoals de standplaats, de naam of het wijzigen van de doelomschrijving is het voldoende om een gedeeltelijke wijziging op te laten nemen in een notariële akte. Wil je de statuten van je BV, NV stichting of vereniging laten wijzigen? Als je contact met ons opneemt krijgt je vrijblijvende offertes toegestuurd zodat je de verschillende notariskosten zelf kunt vergelijken.
Vereniging
Wil je de statuten van je vereniging laten wijzigen? Dan is dit besloten door de algemene ledenvergadering. Het kan voorkomen dat er voor de statutenwijziging van de vereniging een goedkeuring nodig is van een andere instantie. Dit staat omschreven in de bestaande statuten. Hierin staat ook vermeld wat er nodig is om een statutenwijziging van de vereniging op te nemen in een notariële akte. Over het algemeen is er een meerderheid nodig van twee derde van de uitgebrachte stemmen tijdens de algemene ledenvergadering. Indien anders omschreven in de originele statuten dan wordt deze regeling aangehouden. Het notariskantoor geeft de wijziging door aan de KvK.
Stichting
Aan een statutenwijziging zijn altijd notariskosten verbonden: ook bij een statutenwijziging van een stichting. Het besluit om deze te wijzigen komt meestal vanuit het bestuur van de stichting. Wat er nodig is om de statuten van een stichting te wijzigen, staat meestal aangegeven in de originele statuten. Het kan voorkomen dat er bij een statutenwijziging van een stichting toestemmingen nodig zijn van andere instantie. Daarbij is een wijziging in het geval van een stichting niet altijd mogelijk. Indien het wijzigen toch nodig is dan kan de oprichter een verzoek bij de rechtbank indienen.
Hoe werkt het?
Ten eerste moet het besluit tot een statutenwijziging genomen worden. Als dit is gedaan, en de statuten het wijzigen toestaan dan kan de notaris een notariële akte opmaken voor het wijzigen. Bij een statutenwijziging wordt elke keer een nieuwe notariële akte opgemaakt en zijn er notariskosten aan verbonden. Samen met de notaris bespreek je de wensen en wijzigingen van de statuten. Als de notaris notariële akte heeft opgesteld zal je deze goed door moeten nemen en uiteindelijk ondertekenen. Het notariskantoor sturen de statuten door naar de Kamer van Koophandel.
Wat doet de notaris?
Als je besluit om de statuten van een vereniging, BV of NV te wijzigen dan gebeurt dit bij de notaris. Na een identiteitscontrole op het notariskantoor bespreek je samen de wensen en de wijzigingen die opgenomen moeten worden in een notariële akte. De notaris stelt vervolgens deze notariële akte op en stuurt een eerste versie naar je toe ter controle. Indien er nog wijzigingen gemaakt moeten worden wordt de notariële akte net zo lang gewijzigd totdat je hem komt ondertekenen. Het is verplicht om de wijziging door te sturen naar de Kamer van Koophandel, dit regelt het notariskantoor voor je.
Notariskosten
Als de statuten van een BV, NV of vereniging gewijzigd moeten worden en de procedure inmiddels zover is dat het besluit is genomen door het bestuur of algemene vergadering van aandeelhouders, dan kun je bij de notaris terecht. Omdat er bij een statutenwijziging een nieuwe notariële akte wordt opgesteld, zitten hier notariskosten aan verbonden. De notariskosten voor een statutenwijziging verschillen per notariskantoor. Je betaalt gemiddeld tussen de €275,- en €350,- excl. BTW voor een statutenwijziging van een stichting of vereniging. De notariskosten voor een statutenwijziging van een BV of NV liggen iets hoger. Gemiddeld betaal je hiervoor tussen de €300,- en €400,- excl. BTW.
Besparen? Vergelijk gratis offertes!
Weet je niet zeker of de statuten van je BV of NV up to date zijn? Of moet je de statuten van je vereniging laten wijzigen en ben je benieuwd naar de notariskosten? Als je een notariële akte wilt laten opstellen met een statutenwijziging dan kun je terecht bij een notariskantoor dat aangesloten is bij ons netwerk. Als je contact met ons opneemt dan krijg je zo snel mogelijk tot 5 offertes toegestuurd. Zo kun je de verschillende notariskantoren met elkaar vergelijken en weet je zeker dat je de beste service krijgt voor de laagste prijs.