Akte van levering

Akte van levering

Er zijn diverse documenten die je op kan laten stellen met behulp van notarissen. De leveringsakte is een document die ervoor zorgt dat een eigendom overgaat. Het is een officieel document, dat door een notaris opgemaakt moet worden en door de verkoper, koper en notaris ondertekend moet worden. De akte van levering moet in overeenstemming zijn met de eerder afgesloten koopakte. Notarissen proberen gaten uit een koopakte te ontdekken om vervolgens een kloppende akte van levering op te stellen. Ben jij op zoek naar een notaris die voor jou een akte van levering op kan stellen tegen lage notariskosten? Neem dan contact met ons op.

Geheel of gedeeltelijk kadastraal perceel

Bij een leveringsakte kan het gaan om een geheel of gedeeltelijk kadastraal perceel. Het gaat om een geheel perceel wanneer een stuk grond geregistreerd in het kadaster in zijn geheel, met het gebouw daarop, wordt overgedragen. Wanneer het gaat om een gedeelte van wat als geheel in het kadaster staat geregistreerd, gaat het dus om een gedeeltelijk perceel. Hierbij wordt in de akte van levering gemeld om welk stuk het gaat. Zo moet er ook vastgelegd worden in het kadaster waar de grenzen liggen van de diverse gedeeltes. Beide partijen moeten het hiermee eens zijn en het mag niet in strijd zijn met de leveringsakte.

Ik ben mijn akte van levering kwijt

Een leveringsakte wordt opgemaakt door notarissen en is slechts een afschrift van de notariële leveringsakte. Deze staat ingeschreven bij het kadaster. Door contact op te nemen met de notarissen of de makelaars vraag je gemakkelijk een nieuw afschrift tegen bepaalde kosten. In principe is het dus geen probleem als je de leveringsakte kwijtraakt, maar houd wel rekening met extra kosten, naast de notariskosten. U vraagt altijd gemakkelijk om meer informatie over de leveringsakte en notariskosten bij een professional, neem daarom nu contact met ons op en ontvang een vrijblijvende offerte.

Wat doet de notaris?

De notaris heeft vele werkzaamheden waar hij zich mee bezig houdt voor een akte van levering. Hij moet veel controleren, zo moet hij uitgebreid onderzoek doen naar de eigendomsakte van de verkoper en eventueel verder onderzoek in het kadaster. Daarnaast maakt hij de koopakte op en zorgt hij ervoor dat zowel de koper als verkoper aan verplichtingen voldoet voor de leveringsakte. Zo moet de verkoper het pand, zonder hypotheek of beslag leveren en de koper de koopsom op tijd overmaken. Uiteraard maakt de notaris de akte van levering op en informeert hij de koper en verkoper over notariskosten. Ook stuurt hij een overzicht van de notariskosten.

Transportaktekosten

De leveringsakte, ook wel transportakte, brengt bepaalde kosten met zich mee. Zo zijn er altijd de notariskosten, welke eigenlijk de volledige kosten van de transportakte vaak al omschrijven. Aangezien de notaris de transportakte of leveringsakte opstelt en alles hiervoor regelt, maakt hij hier kosten voor en betaalt u notariskosten. Hieronder vallen de kosten voor de notaris zelf, recherchekosten, inschrijfkosten en btw. Sommige prijzen worden door de overheid vastgesteld, dit geldt niet voor de notariskosten, de vergoeding voor de tijd, deze bepalen notarissen zelf. Kies dus eerst voor het vergelijken van de notariskosten, zodat u de meest voordelige keus maakt voor een akte van levering.

Controles door notaris

Zoals eerder gemeld, controleert de notaris veel zaken voor een akte van levering. Denk bijvoorbeeld aan het controleren van de tenaamstelling van de woning bij het kadaster en controleert hij persoonlijke omstandigheden van de verkoper. Bij het controleren van persoonlijke omstandigheden wordt ook gekeken of de eventuele partner toestemming geeft voor de verkoop. Ook controleert hij meerdere keren het kadaster of er een hypotheek of meerdere aanwezig zijn en of er andere belemmeringen bekend zijn in het kadaster. Er wordt ook een derde controle bij het kadaster uitgevoerd door hem en hij stuurt vervolgens de akte van levering naar de betrokkenen.

Leveringsakte
Notariskosten

Aftrekbaar

Als je een woning koopt, zijn er veel kosten die je moet maken. Er zijn diverse financieringskosten welke aftrekbaar zijn voor de inkomstenbelasting. Denk hierbij aan afsluitkosten, welke je aan de bank betaalt waar je de hypotheek afsluit. Ook zijn delen van de notariskosten aftrekbaar, taxatiekosten en de rente tijdens de bouwperiode. Kijk bij het opstellen van de akte van levering door een notaris daarom goed naar de financiën om te kijken wat je terug kunt krijgen. Kies voor het vergelijken van de prijzen voordat je een notaris aan het werk zet met de transportakte.

Vrijblijvend offertes aanvragen

Ben je benieuwd naar de notariskosten voor het opstellen van een leveringsakte? Of wil je een akte van levering op laten stellen door een professional? Neem dan contact met ons op. De kosten voor het opstellen van een leveringsakte door een professional zijn bij ons het meest voordelig. Daarom ontvang je van ons een vrijblijvende offerte, zodat je kosten kunt vergelijken. Bij ons win je advies in over een leveringsakte of transportakte, hypotheek akte en kun je notariskosten vergelijken. De notaris helpt u en zorgt ervoor dat de akte van levering in orde is, tegen lage notariskosten.